Ogromnym
sukcesem zakończyła się kolejna konferencja naukowo-dydaktyczna „Bibliotekarze
jako moderatorzy czytelnictwa nastolatków: najnowsze formy i metody pracy” zorganizowana
przez Katedrę Informatologii i Bibliologii (dalej IiB) Wydziału Filologicznego
Uniwersytetu Łódzkiego, Sekcję Edukacji Młodego Czytelnika Stowarzyszenia
Bibliotekarzy Polskich (dalej: SBP) Okręgu Łódzkiego, Pedagogiczną Bibliotekę
Wojewódzką w Łodzi oraz Miejską Bibliotekę Publiczną Łódź-Polesie dla
środowiska bibliotekarzy. Konferencja odbyła się 15 listopada 2016 r. w
nowoczesnym gmachu Wydziału Filologicznego UŁ.
Zebranych
gości przywitały: gospodarz wydarzenia prof. nadzw. dr hab. Mariola Antczak –
kierownik Katedry IiB oraz mgr Dorota Tarnowska – sekretarz Oddziału Łódzkiego
SBP. Otwarcie uświetniła swoim wystąpieniem Dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki
Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego mgr Barbara Czajka - gość
specjalny - która podkreśliła rolę Katedry w integracji środowiska oraz podziękowała
jej za ofertę o charakterze naukowo-dydaktycznym (konferencje, warsztaty), kierowaną
do środowiska bibliotekarzy województwa łódzkiego w ciągu ostatnich dwóch lat.
Na konferencji
goszczono przedstawicieli biblioteki pedagogicznej i bibliotek publicznych z
terenu całego województwa łódzkiego. Wśród zgromadzonych 77 osób 22 pochodziły
spoza Łodzi. Na uwagę zasługuje fakt, że najczęściej byli to bibliotekarze z
małych ośrodków wiejskich (7 osób) oraz małych (2 osoby) i średnich miast (7
osób).
Wysoko
oceniono zarówno referentów, jak i prowadzących warsztaty. Za najbardziej
przydatne słuchaczom wystąpienie uznano referat Jigsaw jako metoda rozbudzania zainteresowań czytelniczych nastolatków wygłoszony przez prof. UŁ dr hab. Mariolę Antczak,
która skoncentrowała się na zagadnieniach związanych z metodą aktywizującą
Jigsaw i możliwościami jej zastosowania w popularyzowaniu czytelnictwa wśród
młodzieży.
Równie dużą
popularnością cieszyły się treści przekazywane przez dr Agnieszkę
Przybyszewską, której wystąpienie Książka dla cyfrowego tubylcy kultury
uczestnictwa: jak rozmawiać o współczesnych formach literackich, które bywają
ciekawsze niż „zwykła” gra komputerowa lub film w nowatorski
sposób ukazywało problematykę nowych form tekstualności służących
upowszechnianiu kultury czytelniczej cyfrowych nawigatorów.
Słuchacze z
zaciekawieniem wysłuchali prelekcji dr Rafała Kępy, który referatem Gry planszowe jako element wspierający
procesy edukacyjne udowodnił, że
wszelkiego rodzaju grywalizacja posiada ogromny potencjał w docieraniu do
czytelnika w każdym wieku.
Z przyjemnością wysłuchano wystąpienia dr
Aliny Brzuski-Kepy, która przeanalizowała młodzieżową blogosferę pod kątem promocji
czytelnictwa nastolatków Top 10
dla nastolatków - co polecają bloggerzy?.
Uzupełnieniem rozważań nad tradycyjną i
elektroniczną formą książki było wystąpienie mgr Moniki Wachowicz, która
analizując ogólnodostępne raporty dotyczące stanu czytelnictwa w Polsce
zastanawiała się nad kształtem kultury czytelniczej młodego pokolenia w
referacie Tradycyjna czy cyfrowa?
Kultura czytelnicza współczesnego nastolatka.
Przydatność omawianych zagadnień, ciekawa
forma ich prezentacji oraz przystępny język prezentowanych treści, znalazły
odzwierciedlenie w opiniach uczestników, którzy wypowiedzieli się na ich temat
w ankiecie np. w ten sposób: „wszystkie ciekawe, z każdego można coś wziąć dla
siebie”; „każdy z referatów był dla mnie przydatny”; Jigsaw - nowa metoda,
której nie znałam”; „TOP 10”;
„Gry planszowe - dobra prezentacja, ciekawie prowadzona”; „Tubylcy…- bardzo
duża wiedza, ciekawie prowadzona”; „Tradycyjna czy cyfrowa-swobodna wypowiedź,
ciekawie, precyzyjnie na temat”; „Niestety wszystkie J”; „Wszystkie bardzo dobre, jednak Jigsaw…”.
Teoretyczne rozważania przedstawione w formie referatów znalazły swoje praktyczne odzwierciedlenie podczas warsztatów prowadzonych równolegle w 4 modułach. Ze względów organizacyjnych każdy uczestnik mógł wziąć udział tylko w jednym z nich. A były to: Jigsaw „od kuchni”: inspirująca metoda rozbudzania zainteresowań czytelniczych nastolatków na przykładzie wybranej literatury (prof. nadzw. UŁ dr hab. Mariola Antczak); Gry planszowe jako element wspierający procesy edukacyjne (dr Alina Brzuska-Kępa, dr Rafał Kępa); : Spróbuj sam, czyli literatura (roz)grywalna, hipertekst, powieść w skrawkach i literatura tasowalna w praktyce – od konceptu na papierowej kartce po technologię Twine (dr Agnieszka Przybyszewska); Strony edukacyjne dla młodzieży w Internecie (mgr Monika Wachowicz, mgr Piotr Szeligowski).Uczestnicy wysoko ocenili organizację i umiejętność wyjaśniania zagadnień przez wszystkich prowadzących warsztaty.
Wydaje się konieczne zorganizowanie
kolejnych konferencji naukowo-dydaktycznych, gdyż słuchacze wykazali
zainteresowanie szerokim wachlarzem zagadnień dotychczas prezentowanych, ale
także i nowych. Warto podkreślić, że tego rodzaju spotkania z bibliotekarzami
mogą stanowić przestrzeń do wymiany poglądów dotyczących przyszłości
bibliotekarstwa w Łodzi i województwie. Świadczy o tym kończący obrady wykład zastępcy
dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi dr Haliny Bernat Nowe
interdyscyplinarne oblicze łódzkich książnic: biblioteka jako podstawowa
przestrzeń kultury w środowisku lokalnym, które wywołało burzliwą dyskusję
na sali obrad.
Monika Wachowicz, Piotr Szeligowski
Katedra IiB UŁ, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Łodzi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz