sobota, 19 listopada 2016

Bibliotekarze jako moderatorzy czytelnictwa nastolatków: najnowsze formy i metody pracy - II konferencja naukowo-dydaktyczna dla bibliotekarzy zorganizowana w Katedrze Informatologii i Bibliologii UŁ


Ogromnym sukcesem zakończyła się kolejna konferencja naukowo-dydaktyczna „Bibliotekarze jako moderatorzy czytelnictwa nastolatków: najnowsze formy i metody pracy” zorganizowana przez Katedrę Informatologii i Bibliologii (dalej IiB) Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, Sekcję Edukacji Młodego Czytelnika Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (dalej: SBP) Okręgu Łódzkiego, Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Łodzi oraz Miejską Bibliotekę Publiczną Łódź-Polesie dla środowiska bibliotekarzy. Konferencja odbyła się 15 listopada 2016 r. w nowoczesnym gmachu Wydziału Filologicznego UŁ.
Zebranych gości przywitały: gospodarz wydarzenia prof. nadzw. dr hab. Mariola Antczak – kierownik Katedry IiB oraz mgr Dorota Tarnowska – sekretarz Oddziału Łódzkiego SBP. Otwarcie uświetniła swoim wystąpieniem Dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego mgr Barbara Czajka - gość specjalny - która podkreśliła rolę Katedry w integracji środowiska oraz podziękowała jej za ofertę o charakterze naukowo-dydaktycznym (konferencje, warsztaty), kierowaną do środowiska bibliotekarzy województwa łódzkiego w ciągu ostatnich dwóch lat.
Na konferencji goszczono przedstawicieli biblioteki pedagogicznej i bibliotek publicznych z terenu całego województwa łódzkiego. Wśród zgromadzonych 77 osób 22 pochodziły spoza Łodzi. Na uwagę zasługuje fakt, że najczęściej byli to bibliotekarze z małych ośrodków wiejskich (7 osób) oraz małych (2 osoby) i średnich miast (7 osób).
Wysoko oceniono zarówno referentów, jak i prowadzących warsztaty. Za najbardziej przydatne słuchaczom wystąpienie uznano referat Jigsaw jako metoda rozbudzania zainteresowań czytelniczych nastolatków wygłoszony przez prof. UŁ dr hab. Mariolę Antczak, która skoncentrowała się na zagadnieniach związanych z metodą aktywizującą Jigsaw i możliwościami jej zastosowania w popularyzowaniu czytelnictwa wśród młodzieży.
Równie dużą popularnością cieszyły się treści przekazywane przez dr Agnieszkę Przybyszewską, której wystąpienie Książka dla cyfrowego tubylcy kultury uczestnictwa: jak rozmawiać o współczesnych formach literackich, które bywają ciekawsze niż „zwykła” gra komputerowa lub film w nowatorski sposób ukazywało problematykę nowych form tekstualności służących upowszechnianiu kultury czytelniczej cyfrowych nawigatorów.
Słuchacze z zaciekawieniem wysłuchali prelekcji dr Rafała Kępy, który referatem Gry planszowe jako element wspierający procesy edukacyjne udowodnił, że wszelkiego rodzaju grywalizacja posiada ogromny potencjał w docieraniu do czytelnika w każdym wieku.
Z przyjemnością wysłuchano wystąpienia dr Aliny Brzuski-Kepy, która przeanalizowała młodzieżową blogosferę pod kątem promocji czytelnictwa nastolatków Top 10 dla nastolatków - co polecają bloggerzy?.
Uzupełnieniem rozważań nad tradycyjną i elektroniczną formą książki było wystąpienie mgr Moniki Wachowicz, która analizując ogólnodostępne raporty dotyczące stanu czytelnictwa w Polsce zastanawiała się nad kształtem kultury czytelniczej młodego pokolenia w referacie Tradycyjna czy cyfrowa? Kultura czytelnicza współczesnego  nastolatka.
Przydatność omawianych zagadnień, ciekawa forma ich prezentacji oraz przystępny język prezentowanych treści, znalazły odzwierciedlenie w opiniach uczestników, którzy wypowiedzieli się na ich temat w ankiecie np. w ten sposób: „wszystkie ciekawe, z każdego można coś wziąć dla siebie”; „każdy z referatów był dla mnie przydatny”; Jigsaw - nowa metoda, której nie znałam”; „TOP 10”; „Gry planszowe - dobra prezentacja, ciekawie prowadzona”; „Tubylcy…- bardzo duża wiedza, ciekawie prowadzona”; „Tradycyjna czy cyfrowa-swobodna wypowiedź, ciekawie, precyzyjnie na temat”; „Niestety wszystkie J”; „Wszystkie bardzo dobre, jednak Jigsaw…”.

Teoretyczne rozważania przedstawione w formie referatów znalazły swoje praktyczne odzwierciedlenie podczas warsztatów prowadzonych równolegle w 4 modułach. Ze względów organizacyjnych każdy uczestnik mógł wziąć udział tylko w jednym z nich. A były to: Jigsaw „od kuchni”: inspirująca metoda rozbudzania zainteresowań czytelniczych nastolatków na przykładzie wybranej literatury (prof. nadzw. UŁ dr hab. Mariola Antczak); Gry planszowe jako element wspierający procesy edukacyjne (dr Alina Brzuska-Kępa, dr Rafał Kępa); : Spróbuj sam, czyli literatura (roz)grywalna, hipertekst, powieść w skrawkach i literatura tasowalna w praktyce – od konceptu na papierowej kartce po technologię Twine  (dr Agnieszka Przybyszewska); Strony edukacyjne dla młodzieży w Internecie (mgr Monika Wachowicz, mgr Piotr Szeligowski).Uczestnicy wysoko ocenili organizację i umiejętność wyjaśniania zagadnień przez wszystkich prowadzących warsztaty.
Wydaje się konieczne zorganizowanie kolejnych konferencji naukowo-dydaktycznych, gdyż słuchacze wykazali zainteresowanie szerokim wachlarzem zagadnień dotychczas prezentowanych, ale także i nowych. Warto podkreślić, że tego rodzaju spotkania z bibliotekarzami mogą stanowić przestrzeń do wymiany poglądów dotyczących przyszłości bibliotekarstwa w Łodzi i województwie. Świadczy o tym kończący obrady wykład zastępcy dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi dr Haliny Bernat Nowe interdyscyplinarne oblicze łódzkich książnic: biblioteka jako podstawowa przestrzeń kultury w środowisku lokalnym, które wywołało burzliwą dyskusję na sali obrad. 

Monika Wachowicz, Piotr Szeligowski
Katedra IiB UŁ, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Łodzi


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz