sobota, 27 grudnia 2014

Czytnik e-booków Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. T.Kotarbińskiego w Łodzi

– wrażenia studenta Informacji naukowej i bibliotekoznawstwa


Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego w Łodzi od niedawna posiada w swojej ofercie wypożyczanie czytników książek elektronicznych. Jest to niespotykane dotychczas w praktyce bibliotekarskiej novum, które postanowiłem przetestować. Sprawdziłem, jak działa ów czytnik oraz jak wyglądają procedury wypożyczenia 3 tys. książek „na raz”. Wrażenia i opinie  przedstawiłem poniżej.

Oferta „Czytniki z bazą 3000 książek”, skierowana jest formalnie do wszystkich; wystarczy posiadać ważna kartę biblioteczną w Bibliotece Pedagogicznej, aby móc z oferty tej skorzystać. Jako, że karty nie posiadałem, byłem zatem zobligowany ją założyć. Wyrobienie identyfikatora czytelniczego przebiegło bardzo sprawnie; po kilku minutach formalności mogłem powrócić do wypożyczenia czytnika. Następnie wypełniłem krótki formularz z regulaminem użytkowania i wypożyczenia sprzętu, zapoznałem się z zawartością pudełka (czytnik, pokrowiec, kabel USB oraz instrukcja obsługi), a po złożeniu dwóch podpisów byłem już szczęśliwym użytkownikiem czytnika (na okres dwóch tygodni –  taki jest czas, na który biblioteka udostępnia swój sprzęt).

Otrzymany czytnik to produkt firmy Onyx Boox o nazwie C65 HD After Glow. Jest to urządzenie standardowych rozmiarów – 170x117x8.7 mm i przekątnej ekranu 6'' (1024x758 pikseli), wyposażony w wyświetlacz E-Ink HD, który został wykonany w technologii papieru elektronicznego, o bardzo dobrym systemie doświetlenia Front Light – pozwala on na regulację podświetlenia ekranu lub całkowite jego wyłączenie. Czytnik jest dobrze wyważony (waga 185 g), nie jest ani za lekki, ani za ciężki, co sprzyja wygodnemu użytkowaniu; został wyposażony w trzy przyciski nawigacyjne, dwa do przewijania stron po bokach czytnika, oraz tzw. przycisk Home, pod ekranem, dzięki któremu zawsze możemy wrócić do strony startowej.

Ważną cechą każdego czytnika jest jego system operacyjny oraz interfejs. System, na którym oparte jest działanie tego czytnika, to bardzo popularny Android OS. Pozwala on na instalowane różnych aplikacji oraz na korzystanie z Internetu za pomocą wi-fi. Możliwość dostępu do Internetu jest szczególnie ważna, gdy chcemy pobrać potrzebne nam materiały – w tym przypadku możemy zainstalować je z sieci na urządzenie, bez konieczności podłączania go do komputera. Długość oczekiwania na ładujące się strony i pobieranie plików skutecznie zniechęciło mnie jednak do korzystania z wyżej wymienionej funkcji. Czytnik pozwala na korzystanie z następujących formatów plików: Adobe DRM, TXT, RTF, PDF, MOBI, CHM, EPUB,  HTML, FB2 , DjVu, DOC, PDB, ZIP. Pozwoliłem sobie podkreślić 5 formatów, aby pokazać, że czytnik obsługuje niemal wszystkie dostępne publikacje elektroniczne, których standardowymi formatami są właśnie te podkreślone. Owa wieloformatowość pozwala również na dodawanie do czytnika własnych plików z tekstami.

Interfejs urządzenia na początku użytkowania pozostawia wiele do życzenia - zmusza wręcz do korzystania z instrukcji. Miałem problem z ustawieniem tekstu w najlepszej dla mnie pozycji – tekst nie mieścił się na stronie, przewijał się za daleko, pasek z godziną i stanem baterii zasłaniał mi kilka pierwszych zdań na kolejnych stronach. Zapoznanie się z instrukcją oraz 5 minut pracy w ustawieniach pozwoliło mi skorygować wszystkie niedogodności. Okazało się, iż czytnik daje możliwość nie tylko zmiany wielkości liter, ustawienia tekstu na stronie itp., możemy również zmieniać czcionki, sporządzać notatki w wybranych miejscach oraz przechodzić do słownika (zainstalowanego na urządzeniu) z poziomu każdego słowa, jakie zaznaczymy. Używanie czytnika jest bardzo intuicyjne, po paru godzinach użytkowania potrafiłem w mniej niż w minutę odnaleźć każdą publikacje dostępna na urządzeniu.

Przeciwnicy elektronicznych czytników książek zarzucają im krótki czas pracy baterii - „będziesz czytał tak długo, na ile bateria na to pozwoli”. Czytnik After Glow wyposażony jest w baterię litowo-polimerową o pojemności 1700 mAh oraz w energooszczędne podzespoły, pozwala to na długie użytkowanie czytnika bez konieczności ładowania. Przykładowo, przez dwa tygodnie użytkowania, przy średnim użyciu godzinę na dzień, byłem zmuszony ładować urządzenie dwa razy, co według mnie jest świetnym wynikiem.

Osobiście jestem zadowolony z użytkowania owego czytnika, oceniam go na szkolną piątkę oraz polecam każdemu wypróbowanie nowej oferty Biblioteki Pedagogicznej. Największym plusem, według mnie, jest możliwość wgrywania na czytnik swoich e-booków, co jest przyjaznym rozwiązaniem, gdy owe 3000 pozycji zainstalowanych na czytniku nie przypadnie nam do gustu lub gdy już wszystkie przeczytaliśmy. Co więcej, czytanie z ekranu nie jest męczące, a wygoda podróżowania z książką elektroniczną jest o wiele większa, niż z książkami papierowymi. Wrażenie robi też możliwość wypożyczenia i użytkowania czytnika, ponieważ do tej pory biblioteki nie zwracały większej uwagi na książki elektroniczne. Mam nadzieję, że Biblioteka Pedagogiczna, która stała się pionierem na polu udostępniania czytników e-booków w Łodzi, przekona inne placówki i niebawem większość bibliotek będzie miała w swojej ofercie książki nie tylko w formie drukowanej, ale i elektronicznej
 
Na sam koniec mojej recenzji, w roli ostatecznego podsumowania - spis „plusów i minusów” czytnika After Glow:
 
+ długi czas pracy baterii
+ praca na wielu formatach plików
+ regulacja jasności ekranu
+ personalizacja tekstów (krój czcionki, wielkość liter, ustawienie tekstu na stronie)
+ łatwy w użyciu, lekki i intuicyjny w obsłudze
+ praca w systemie Android

- niesatysfakcjonujące działanie przeglądarki internetowej
- odbijanie się refleksów (niekiedy litery z poprzedniej strony są widoczne na bieżącej).

Michał Żytomirski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz